Sprawność manualna
czyli sprawność rąk pozwala na wykonywanie wielu czynności związanych z
samoobsługą, zabawą, działalnością artystyczną czy pisaniem. Aby rozwój
dziecka w tej sferze przebiegał prawidłowo powinno ono mieć możliwość
wykonywania wielu różnorodnych czynności takich jak: rysowanie,
malowanie, lepienie, wycinanie, zabawy paluszkowe.
Zachęcam do zapoznania się z etapami rozwoju dziecka
w sferze małej motoryki. Pamiętajmy jednak, że rozwój dziecka może
przebiegać różnie. Każde dziecko jest inne i każde rozwija się w swoim
własnym tempie.
Rozwój manualny dziecka w 4-5 roku życia
W zakresie umiejętności trzymania narzędzi pisarskich- dziecko chwyta ołówek lub inny pisak niżej, używając kciuka, palca wskazującego i środkowego. Palce znajdują się blisko siebie. Przy rysowaniu występują drobne ruchy palców i dłoni. Jest to ostateczny chwyt jakim będzie się dziecko posługiwało przy rysowaniu i pisaniu.
W sferze umiejętności rysowania- rysowanie staje się dla niego łatwe. Potrafi narysować: kwadrat, trójkąt, rąb, krzyżyk, kreski ukośne i w kształcie V. Rysuje kreskę pomiędzy dwoma punktami- łączy kropki. Rysuje rozpoznawalne przedmioty (dom, drzewo, auto).Ryzując człowieka dodaje ręce i tułów. Koloruje obrazki nie wychodząc za linie. Rysując lub malując dziecko zwraca uwagę na rezultat swojej pracy. Starannie dobiera kolory. Potrafi skrytykować własną pracę.
W zakresie umiejętności lepienia- robi z plasteliny/ciastoliny rozpoznawalny kształt.
W zakresie umiejętności wycinania: tnie wzdłuż prostej narysowanej linii w odległości około 0,5 cm. Potrafi wyciąć narysowany kwadrat w odległości między 0,5 a 1 cm od zaznaczonej linii.
Pomysły na ciekawe ćwiczenia grafomotoryczne oraz prace plastyczne wspierające rozwój manualny dzieci, przeznaczone dla przedszkolaków oraz uczniów młodszych klas szkoły podstawowej.
Od kółeczka do literki
Ćwiczenia grafomotoryczne, rozwijanie koordynacji wzorkowo- ruchowej, kaligrafia, prace plastyczne kształtujące sprawność manualną. Dla maluchów, przedszkolaków oraz młodszych uczniów szkoły podstawowej.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz