Od kółeczka do literki

Ćwiczenia grafomotoryczne, rozwijanie koordynacji wzorkowo- ruchowej, kaligrafia, prace plastyczne kształtujące sprawność manualną. Dla maluchów, przedszkolaków oraz młodszych uczniów szkoły podstawowej.

wtorek, 21 października 2014

Rozwój manualny dziecka w 4-5 roku życia

Sprawność manualna czyli sprawność rąk pozwala na wykonywanie wielu czynności związanych z samoobsługą, zabawą, działalnością artystyczną czy pisaniem. Aby rozwój dziecka w tej sferze przebiegał prawidłowo powinno ono mieć możliwość wykonywania wielu różnorodnych czynności takich jak: rysowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, zabawy paluszkowe.
Zachęcam do zapoznania się z etapami rozwoju dziecka w sferze małej motoryki. Pamiętajmy jednak, że rozwój dziecka może przebiegać różnie. Każde dziecko jest inne i każde rozwija się w swoim własnym tempie.

Rozwój manualny dziecka w 4-5 roku życia

W zakresie umiejętności trzymania narzędzi pisarskich- dziecko chwyta ołówek lub inny pisak niżej, używając kciuka, palca wskazującego i środkowego. Palce znajdują się blisko siebie. Przy rysowaniu występują drobne ruchy palców i dłoni. Jest to ostateczny chwyt jakim będzie się dziecko posługiwało przy rysowaniu i pisaniu.

W sferze umiejętności rysowania- rysowanie staje się dla niego łatwe. Potrafi narysować: kwadrat, trójkąt, rąb, krzyżyk, kreski ukośne i w kształcie V. Rysuje kreskę pomiędzy dwoma punktami- łączy kropki. Rysuje rozpoznawalne przedmioty (dom, drzewo, auto).Ryzując człowieka dodaje ręce i tułów. Koloruje obrazki nie wychodząc za linie. Rysując lub malując dziecko zwraca uwagę na rezultat swojej pracy. Starannie dobiera kolory. Potrafi skrytykować własną pracę.

W zakresie umiejętności lepienia- robi z plasteliny/ciastoliny rozpoznawalny kształt.

W zakresie umiejętności wycinania: tnie wzdłuż prostej narysowanej linii w odległości około 0,5 cm. Potrafi wyciąć narysowany kwadrat w odległości między 0,5 a 1 cm od zaznaczonej linii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz